zaterdag 10 september 2016

Ik leer schrijven met mijn andere hand...


Al jaren heb ik op één of andere manier het idee dat het nooit de bedoeling was dat ik zou schrijven met mijn rechterhand. Ook al ben ik zogezegd "rechtshandig" toch klopte er iets niet. Wat, hoe en waarom vertel ik jullie vandaag in dit artikel.



Het is vreemd. Ik doe écht véél té véél dingen met mijn linkerhand of "omgekeerd" voor een echte rechtshandige. Ik pak altijd de oor van een tas vast met links, ik doe deuren open met links en in veel gevallen maakt het me zelfs niet uit of ik het met links of met rechts moet doen. Zo markeer ik zinnen met twee stiften, één links en één rechts en ook doppen opdoen of drinken uitschenken kan ik met beiden, gek toch?

Vooral als je er dan ook nog bijneemt dat mijn linkse kant duidelijk de dominante kant is: mijn linkervoet is groter en  mijn astigmatisme (oogafwijking) is minder aan mijn linkse oog. Mijn linkse oog is mijn dominante oog.

Vroeger, toen ik nog muziekschool deed, sloeg ik ook altijd mijn maat met links en niet met rechts. Mijn rechterpols is blijkbaar veel zwakker en was na 2 minuten al moe.

Wat ik denk dat er gebeurd is in mijn kindertijd is het volgende: mijn beide ouders zijn rechtshandig en aangezien ik nogal snel leerde (hoog IQ) en het belangrijk vond alles van de eerste keer helemaal juist te doen kan ik me zo voorstellen dat kleuter-Tine dacht "Hé je potlood vasthouden in je linkerhand is fout precies, laat ik rechts kiezen dan, want dat doet de rest ook!" aangezien mama mij altijd verteld dat ik als kleuter steevast mijn twee handen tegelijk gebruikte.

Dus, om nu bij het punt van dit artikel te komen (wat een lange intro, sorry): ik kreeg ineens het gekke idee om gewoon een keer met links een alfabetje in te oefenen.



Het blauwe is met rechts en het roze met links. Dit was poging 1. 

Behalve dat ik niet precies weet hoe ik mijn stift moet vasthouden (dat doe ik met rechts verkeerd namelijk, vandaar.) vind ik dit geen slechte poging.

Ik ben nu dus vastberaden! Ik moet en ik zal met mijn twee handen schrijven! Nu nog op zoek naar zo'n pen met een handgreep (een linkse dan wel) en ik ben er helemaal klaar voor.

Ik heb vandaag zelfs mijn computermuis van kant gewisseld en dat gaat prima!

En natuurlijk hou ik jullie ook op de hoogte van mijn "avontuur"!

Tot de volgende!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen