zaterdag 16 juli 2016

Paleo Amandelkoekjes


Koekjes, koekjes, koekjes! Koekjes bakken, de ideale bezigheid voor op een druilerige dag! Als deze dan nog eens lekker én (min of meer) gezond zijn is je dag helemaal goed. Bovendien zijn deze koekjes écht super simpel om te maken. Wil je weten hoe? Kijk dan snel verder!




Zien ze er niet heerlijk uit?

Wat heb je nodig?
(Alle maten zijn in "cups" heb je geen maatje met de grote van een cup, dan kun je dit afmeten in een maatbeker. 1cup = 200ml)

- 1 en 1/2 cup amandelpoeder (Hou je van cocos? Vervang dan 1 cup door cocosrasp)
- 1/4 cup kokosbloesemsuiker ( Of ietsje meer voor de zoetekauwen)
- 1 ei
- 4 el olie (Ik gebruik zonnebloemolie, maar olijfolie of kokosvet kunnen ook)
- 1 tl kaneel
- een snuifje gemberpoeder
- (eventueel) pure chocolade

Het nodige kuikengerei en je kunt aan de slag!


Allereerst bekleed je een bakplaat met bakpapier tegen het plakken.


Neem dan het ei (dit mag een eitje maat M zijn, maar een L mag ook).


En doe dit in de beslagkom, roer dit even los voor je de andere ingrediënten toevoegt. (Mijn excuses trouwens voor de knaloranje beslagkom, ik had er even niet bij stilgestaan dat dat héél erg onduidelijk ging zijn, helaas is dit mijn enige beslagkom, maar ik ga op zoek naar een nieuwe.)


Vervolgens neem je je 4 eetlepels vetstof.


En die voeg je toe aan het ei, weer even los roeren en op naar de volgende stap.


Gemalen amandelen (1 en 1/2 cup) toevoegen.


Een professional zeeft dit even, maar daar was ik te lui voor...


Als je hier even doorgaat met een vork, ziet dat er ongeveer zo uit.


Vervolgens is het tijd voor de kokosbloesemsuiker, ik heb deze gekocht bij de Action trouwens. Ik kan me voorstellen dat dit niet heel makkelijk te vinden is.


Ook dat voeg je toe.



Samen met een theelepel kaneel en wat gember. Deze kun je natuurlijk ook weglaten als je dat niet zo lekker vindt.


Dan is het tijd om je handen vuil te maken en er een bol van te kneden. Dit kan eventueel ook in de keukenmachine, maar die hebben wij niet dus ik doe het op de "artisanale" manier.


Dan ga je bolletjes maken en deze platdrukken tot ze ongeveer een centimeter dik zijn aan de buitenkant. 1 portie beslag is goed voor ongeveer 7 koekjes.


Zo, die mogen de oven in! Deze koekjes moeten ongeveer 15 minuten bakken in een oven die voorverwarmd is op 160°C. Dit kan langer of korter zijn naargelang je oven, bij onze oven moet bijvoorbeeld alles langer dus hebben ze 17 minuten gebakken.


Als ze beginnen te bruinen aan de randjes zijn ze klaar!


Laten afkoelen op een rooster.


Deze stap is optioneel, maar ik heb er voor gekozen om een aantal blokjes pure chocolade te smelten en deze over de koekjes te gieten.



Tadaa, klaar!

Deze koekjes kun je een dag of 5 bewaren in een goed afgesloten doos, maar versgebakken zijn ze het lekkerst!

Wij vinden ze vooral lekker bij het ontbijt!

Tot de volgende!

























Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen